Google is geen beeldbank (1) over auteursrecht

Onder deze titel wil ik al enige tijd een blog item posten op mijn website. Het onderwerp waarover dit gaat is het auteursrecht dat op (alle) foto’s rust. Inderdaad, op alle foto’s, niet enkel professionals, maar iedereen die foto’s maakt heeft in principe het auteursrecht daarover. Met dit recht kan de maker beslissen wie een foto van hem/haar mag publiceren en of daar een vergoeding tegenover staat.

MCvA_20121215_0142

Nu kun je denken “tja zijn mijn vakantiefoto’s iets om druk over te maken?” Het antwoord is: misschien ja! Want stel je voor dat een reisorganisatie jouw vakantiekiekje gebruikt voor een landelijke campagne, en daar dus aan verdient, zou je daar dan niet iets voor terug willen zien?

In 1 van de komende blog items kom ik terug op de fotowedstrijden van grote bedrijven, die in feite zijn opgezet om goedkoop aan foto’s te komen. Later meer over die wedstrijden.

Even terug naar de titel: Google is geen beeldbank! En inderdaad, Google is een zoekmachine die ook zoekresultaten in de vorm van foto’s kan laten zien. Foto’s die dus ergens op internet staan en waarop zeer waarschijnlijk auteursrechten rusten. Soms stellen fotografen foto’s rechtenvrij ter beschikking, soms met een aantal randvoorwaarden (naamsvermelding), maar uiteindelijk bepaald de fotograaf de regels. Ook over naamsvermelding kom ik in 1 van de items wat uitgebreider terug.

Workshop fotografie basis

Mijn uiteindelijke doel is voornamelijk bewustwording. Bewustwording van alle do’s en don’ts rondom foto’s, de spelregels en wat eventuele gevolgen zijn als de regels niet worden nageleefd.

Mocht je vragen hebben hierover, laat het mij weten. Wellicht dat ik er dan uitgebreid in een blog item op terug kom.